Do egzaminu mogą przystąpić cudzoziemcy i obywatele polscy na stałe zamieszkali za granicą, niezależnie od tego, czy, gdzie, jak długo i w jaki sposób się przygotowywali.
- Do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego w grupie dostosowanej do potrzeb osób dorosłych mogą przystąpić osoby, które w dniu egzaminu mają ukończone 18 lat.
- Do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego w grupie dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży mogą przystąpić osoby w wieku 14 – 17 lat.
STRUKTURA EGZAMINU NA POZIOMIE B1
W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB OSÓB DOROSŁYCH
CZĘŚĆ PISEMNA (4 MODUŁY) | Czas trwania
(w minutach) | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Rozumienie ze słuchu | 25 | 4-5 | 30 |
Rozumienie tekstów pisanych | 45 | 4-5 | 30 |
Poprawność gramatyczna | 45 | 8 | 30 |
Pisanie | 75 | 3 | 30 |
RAZEM: | 190 | 19-21 | 120 |
CZĘŚĆ USTNA (1 MODUŁ) | Czas trwania | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Mówienie | do 15 min. | 3 | 40 |
STRUKTURA EGZAMINU NA POZIOMIE B2
W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB OSÓB DOROSŁYCH
CZĘŚĆ PISEMNA (4 MODUŁY) | Czas trwania
(w minutach) | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Rozumienie ze słuchu | 30 | 5 | 40 |
Rozumienie tekstów pisanych | 60 | 5 | 40 |
Poprawność gramatyczna | 60 | 8-9 | 40 |
Pisanie | 90 | 3 | 40 |
RAZEM: | 240 | 21-22 | 160 |
CZĘŚĆ USTNA (1 MODUŁ) | Czas trwania | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Mówienie | do 15 min. | 3 | 40 |
STRUKTURA EGZAMINU NA POZIOMIE C1
W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB OSÓB DOROSŁYCH
CZĘŚĆ PISEMNA (4 MODUŁY) | Czas trwania
(w minutach) | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Rozumienie ze słuchu | 30 | 5 | 40 |
Rozumienie tekstów pisanych | 60 | 5 | 40 |
Poprawność gramatyczna | 60 | 8-9 | 40 |
Pisanie | 90 | 3 | 40 |
RAZEM: | 240 | 21-22 | 160 |
CZĘŚĆ USTNA (1 MODUŁ) | Czas trwania | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Mówienie | do 20 min. | 2 | 40 |
Egzamin na poziomie B1 dostosowany do potrzeb dzieci i młodzieży sprawdza biegłość w posługiwaniu się językiem polskim w odniesieniu do uniwersalnych wskaźników umiejętności, przyjętych dla poziomu B1 w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Warszawa 2003).
Egzamin adresowany do młodszych kandydatów różni się od egzaminu dla dorosłych tematyką tekstów oraz typem zadań i instrukcji, które zostały dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów w wieku szkolnym. Inna jest także liczba zadań tworzących niektóre moduły egzaminu oraz czas przeznaczony na ich rozwiązanie. Ponadto, w przypadku egzaminu dla dorosłych biegłość w zakresie rozumienia tekstów pisanych oraz poprawności gramatycznej jest sprawdzana w obrębie dwóch oddzielnych modułów. Natomiast test dostosowany do potrzeb dzieci i młodzieży sprawdza te kompetencje w obrębie jednego, zintegrowanego modułu.
Warunkiem zdania egzaminu w grupie dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z części pisemnej i 50% punktów z części ustnej egzaminu. Natomiast warunkiem zdania egzaminu dla osób dorosłych jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego modułu części pisemnej egzaminu oraz ustnej egzaminu (zob. Rozporządzenie MNiSW w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego z dn. 26 lutego 2016 r.).
STRUKTURA EGZAMINU NA POZIOMIE B1
W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB DZIECI I MŁODZIEŻY
(w wieku 14-17 lat)
CZĘŚĆ PISEMNA (3 MODUŁY) | CZAS TRWANIA | LICZBA ZADAŃ | LICZBA PUNKTÓW |
---|---|---|---|
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU | 30 min. | 5 | 30 |
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH Z ROZPOZNAWANIEM STRUKTUR GRAMATYCZNYCH | 60 min. | 7 | 40 |
PISANIE | 60 min. | 2 | 30 |
RAZEM: | 150 min. | 14 | 100 |
CZĘŚĆ USTNA (1 MODUŁ) | CZAS TRWANIA | LICZBA ZADAŃ | LICZBA PUNKTÓW |
---|---|---|---|
MÓWIENIE | 15 min. | 2 | 40 |
INFORMACJE OGÓLNE
NA TEMAT EGZAMINU CERTYFIKATOWEGO NA POZIOMIE B2
W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB DZIECI I MŁODZIEŻY
Egzamin na poziomie B2 dostosowany do potrzeb dzieci i młodzieży sprawdza biegłość zdających w posługiwaniu się językiem polskim w odniesieniu do uniwersalnych wskaźników umiejętności, przyjętych dla poziomu B2
w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Warszawa 2003), jak również zawartych w „Standardach wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego” (zał. 1. do Rozporządzenia MNiSW w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego z dn. 26 lutego 2016 r.).
Egzamin adresowany do młodszych kandydatów różni się od egzaminu dla dorosłych tematyką tekstów, a także typem zadań i instrukcji, które zostały dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów w wieku szkolnym.
Warunkiem zdania egzaminu na poziomie B2 w grupie dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z całej części pisemnej oraz 50% punktów z części ustnej egzaminu (zob. Rozporządzenie MNiSW w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego z dn. 26 lutego 2016 r., strona 7.).
STRUKTURA EGZAMINU NA POZIOMIE B2
W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB DZIECI I MŁODZIEŻY
(w wieku 14-17 lat)
CZĘŚĆ PISEMNA (4 MODUŁY) | Czas trwania | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Rozumienie ze słuchu | 30 min. | 5 | 30 |
Rozumienie tekstów pisanych | 60 min. | 5 | 30 |
Poprawność gramatyczna | 60 min. | 8 | 40 |
Pisanie | 90 min. | 2 | 40 |
RAZEM: | 240 | 20 | 140 |
CZĘŚĆ USTNA (1 MODUŁ) | Czas trwania | Liczba zadań | Liczba punktów |
---|---|---|---|
Mówienie | 15 min. | 3 | 40 |